Aug 20, 2011

LANGKAHMU KEKASIH

Sengsara aku dalam merenung
kau melangkah pergi
meninggalkan aku
bersama bait-bait puisi
yang kini memenuhi ruang hati
demi tugasanmu wahai kekasih..

Perjalananmu yang seribu warna
seribu rindu ku terkumpul sama
mengisi ruang yang mula sunyi
tanpa engkau dan aku menyanyi
pada gerak tari berbalas puisi
yang kini sudah senyap dan sepi..

Pada imbasan semalam yang tajam
aku mula khayal memanjang
mengharapkan langkahmu kembali
yang terhentinya pada aku
untuk kedua kalinya aku tertunduk malu
dalam menatap wajah kekasih
agar semangatku nanti kembali pulih..

Nun di lembah hati
jiwaku merintih sedih
bila engkau mula aku kenang kekasih
namun kolam airmataku tiada jua melimpah
pada saat rasa kupendam sudah..

Akan ku tunggu langkahmu kembali
biar suatu saat nanti cinta kita bercantum lagi
untuk kita bercinta lagi
seperti hari yang pernah kita lalui...!

~ Selendang Hitam ~
..rusie..
[3/8/2011]