Oct 9, 2011

~ REMANG SENJA...

~ Di remang senja..
kumengutip helaian-helaian cerita
dari lamunan kosong..
...
lalu kucantum..menjadi dedahan kering
kugubah..lalu kubentuk menjadi kalungan rindu
agar bisa terhimpun di ruang sepi
untuk dijadikan teman hari-hari..

Merahmu remang senja..
berkemilauan dengan titis-titis jernih airmata
genangannya berjatuhan hilang
pada satu kenang..di sudut kenangan
yang tidak terpadam..
...yang tidak terhilang..

Aku merenung matahari jatuh
sambil melambai pergi..
tinggallah rimba bergelap lagi
dan bayang juga mula meninggalkan jejak..

Dan untaian manik-manik gelang
yang kau kalungkan..
pada romantis semalam..
tanda aku engkau sayang..
melebihi cakra alam..tidak sedikit pun aku
...ingin kau tinggalkan jauh..
tetapi kini..engkau pula yang menjauh..

Kau datang dan menghilang
sesuka hati..aku kini menanti
tanpa jemu... hingga remang senja
juga ingin meninggalkan aku....~

~ Selendang Hitam ~
..rusie..
[1/10/2011]